Saturday, May 22, 2010

Bercita-cita Untuk Ada Cita-cita; Kejayaan Datang Dalam Perjalanan


Saat paling bermakna setakat ini semestinya kejayaan terbesar dalam hidup; hanya satu pilihan saya. Kalau saya pilih 2 3, sampai minggu depan pasti tidak habis lagi.
Keputusan SPM 
xxx
Saya tidak melihat seseorang yang mempunyai bakat dalam sesuatu bidang sahaja boleh dianggap 'berjaya'. Bagi saya seseorang yang berjaya dengan 'tulen' perlu ada kelebihan dari segala aspek. Baik fizikal, jasmani mahupun jasmani. Memang sukar untuk kita cari manusia seperti ini namun manusia yang susah dicari inilah yang dikatakan pencipta kejayaan yang tulen.
xxx
Inspirasi bagi saya cumalah mainan minda manakala idola atau 'role model' cuma bagi yang terasa perlukan bimbingan. Bagi saya pendorong terkuat ialah 'passion', minta yang mendalam dan juga cita-cita. Apabila lengkap ketiga-tiga ini maka lengkaplah inspirasi untuk berjaya. Maka memang mudah untuk saya konklusikan inspirasi sebenar ialah diri sendiri.
xxx
Disebabkan diri saya yang baru sahaja tamat alam persekolahan, tiada matlamat lain yang ingin dikecapi selian daripada berjaya di menara gading yang sedang menunggu. Kejayaan itu sebenarnya sudah tersedia untuk semua orang namun apa yang membezakan golongan yang berjaya dan tidak cumalah; "adakah saya berani untuk melakukan perubahan?" dan "adakah saya bersedia untuk memulakan langkah pertama?"

2 comments: