Saturday, May 22, 2010

Work and Money

a)How important is money to you? Tell us what do you think about money.

~.kenapa duit penting untuk saya?duit penting untuk aku sebab dengan duit aku boleh membeli barang dan perkhidmatan yang aku impiikan selama ini.Contoh benda yang aku ingin buat dengan duit ialah:

1)menghantar ayah dan mak aku menunaikan haji dan umrah

2)membeli barang mewah seperti kereta,rumah,permainan video iaitu playstation,x-box,psp dan lain2.

3)aku nak melabur dalam amanah saham

4)nak melanjutkan pelajaran

~Apa pendapat tentang duit? duit boleh diertikan sebagai satu alat kewangan yang membolehkan seseorang individu itu membeli barang atau perkhidmatan..kenapa duit penting??Duit amat penting dalam kehidupan sekarang kerana dengan duit kita boleh memiliki apa-apa sahaja yang ada di dunia ini dan tanpa duit,seseorang akan dipandang hina..ini bukan cakap kosong kerana ia memang realiti yang berlaku dalam masyarakat sekarang.Duit ada keburukannya kerana disebabkan duit,orang akan merompak,mencuri,meragut dan kejadian jenayah yang lain-lain lagi.

b)Where do you get your money? Do you have a part-time job or do you receive an allowance from your parents, or both? Have you done any part time jobs before to earn your allowance?

~Macam mana aku mendapat duit??aku dapat duit daripada ibu bapa aku melalui wang saku sekolah.

~Anda menerima elaun ataupun dari kerja part- time?Ya,aku mempunyai part-time job iaitu menjual top up.. itu pun kepada ibu bapa,jiran dan saudara aku. aku juga mendapat elaun melalui wang saku sekolah.tak banyak pun sikit je dalam seminggu RM10..tapi okey la bagi aku.

c)If you want to buy something, do you usually save up or will you get it straightaway compare?

Apa yang kamu buat jika hendak membeli sesuatu??Lazimnya aku akan menyimpan dahulu duit sebelum membeli sesuatu yang aku harapkan..contohnya,hari tu,aku telah melihat gitar dalam harga RM399..aku terus rambang mata dan mula menyimpan duit untuk membeli gitar tersebut..dalam masa 2 bulan aku bersusah payah dan akhirnya aku dapat membeli sesuatu yang aku mahu.

How important to your generation is having a strong work ethic and be hardworking in work?

e)

~ia sangat penting untuk generasi aku mempunyai budaya bekerja dan dan rajin dalam kerja kerana tanpa usaha dan sikap malas yang membuak dalam diri,ekonomi Negara akan musnah dan merundum..Baru-baru nie aku baca akhbar yang Malaysia sebuah Negara yang berdaya saing dalam dunia dan berada dalam senarai Top 10..Tanpa ada generasi yang mempunyai sikap rajin bekerja,tak akan ade lah tenaga buruh yang dapat menyumbangkan tenaga fizikal dan mental mereka untuk meningkatkan serta memajukan ekonomi Negara…Disebabkan itu generasi sekarang mesti mempunyai budaya kerja kerja dan sikap rajin dalam kerja.

f)What do you think about the current economic climate? Did it affect you, your family and your outlook on the future?

~Sebenarnya ekonomi yang sekarang tidak beberapa menganggu aku sangat kerana aku masih pelajar dan belum bekerja lagi..Tapi ia ada effect dekat sikit sebab aku sebab aku nie pengguna motosikal kan,minyak semakin naik harga dan kalau dulu bayar rm5 dah penuh tapi sekarang belum tentu penuh..effect dekat keluarga ade gak dalam membuat pembayaran berkaitan hal-hal keperluan serta lain-lain..Tetapi untuk masa depan aku rasa bertuah sebab aku dilahirkan di bumi Malaysia dan ekonominya masih stabil dan bertentangan dengan sesetengah negara lain.So jika dalam 5 tahun lagi aku ingin bekerja,mungkin akan dapat dengan senang..

g)What do you think are the three coolest jobs in the world and why? What are the three jobs least coolest job in the world, and why?

~tiga pekerjaan yang paling aku rase paling best kat dunia nie ialah kerja:

1)Akauntan.Sebab aku memilih kerja nie sebab kerja nie makin popular sekarang disebabkan semakin ramai di luar sana memerlukan khidmat akauntan dan aku salah seorang yang akan turut serta.Gajinya juga lumanyan dibandingkan dengan kerja lain.aku bagi contoh la satu,Cuba korang dating ke sekolah aku lepas tu Tanya jika diorang nak jadi akauntan..aku jamin hampir separuh atau lebih nak jadi akauntan...kerja akuntan nie diorang kata senang tapi aku tak pasti lah senang die macam mane.

2)Doktor.Kalau lebih separuh kat sekolah aku nak jadi akauntan,sebilangan kecil pulak nak jadi doktor.Sebab apa doktor diletakkan di bawah akauntan kerana bidang kedoktoran semakin kurang diminati tapi tetap ada..ramai suka jadi doktor kerana bidang kedoktoran luas macam doktor haiwan,doctor pemakanan,doktorr bedah,doktor bahagian sakit puan dan lain-lain(banyak sangat).Gaji pun boleh dikatakan banyak gak la...

3)Jurutera.Jurutera boleh dikatakan luas bidang die..cakap je nak jadi jurutera ape..jurutera petroleum(PETRONAS)boleh…gaji lumayan beb,..kebanyakan remaja sekarang suka kerja begini disebabkan factor gaji,minat dan lain..

~tiga pekerjaan yang kurang mendapat perhatian

1)Perniagaan atau usahawan..ramai remaja sekarang tidak mahu bidang kerja nie sebab ia susah.Perniagaan nie banyak risiko dan perlu ada pengalaman baru ok..kalu nak perniagaan selamat,korang boleh buat perniagaan catering yang berkaitan dengan hal-hal pemakanan.ia selamat kerana semua orang suka makanan

2)Animator..bidang animasi dalam Malaysia kurang popular kerana ramai cakap susah nak kerja..Kalau dapat buat pun,mesti cerita macam budak-budak dan gerak macam kayu.tapi sekrang aku tak tau la sebab sekarang aku dengar cite animasi Upin&Ipin famous sampai masuk panggung..dapat duit sampai dekat 6 juta wohh..mungkin kejaayan ni sedikit sebanyak membuka mata remaja kerana mereka tidak pernah menyangka animasi Malaysia boleh berjaya.

3)Pelukis.Biasa lah bidang nie kurang diminati atas factor kurang popular serta gajinya yang kadang2 lumayan..bidang ini hanya orang yang punya kreativiti serta imaginasi yang tinggi..aku takde semua itu..so,aku tak leh jadi..haha..kawan aku nak jadi pelukis sebab tu die ambik kelas seni..aku wish gud luck to him..

No comments:

Post a Comment