Saturday, May 22, 2010

Ambition & Success

a)Share with us any success or achievement stories you have got so far, whether it is big or small ~kejayaan atau pencapaian saya setakat nie ialah: 1)Mendapat keputusan yang cemerlang dalam peperiksaan PMR iaitu 6A2B..aku x pernah menyangka mendapat keputusan begitu..aku start study bulan 8..tiga bulan je.. 2)Berjaya lulus peperiksaan praktikal ujian moto JPJ dan mendapat Lesen P..huh,bukan senang nak lepas titi tu..aku mengambil masa selama 12.5 saat di atas titi itu dan merupakan kejayaan yang besar kerana dapat mengimbangi diri..
3)aku berjaya mendapat duit iaitu sebanyak USD$2.5 dalam perniagaan internet tanpa ada apa2 pengetahuan berkaitan dengan internet marketing…
4)aku mendapat rm5.20 dalam cabaran pay per lead.kejayaan kedua aku dalam internet marketing.
5)menurunkan berat badan ku yang sebelum nie 75kg kepada 59kg..penat tapiberbaloi..ini pun disebabkan kesedaran aku bahawa aku mungkin boleh mendapat penyakit yang berbahaya..
b)How do you define a ‘successful person’, what are the elements that make someone successful? Tell us why.
~Pada pendapat aku..”orang yang berjaya” jika dia berjaya menyempurnakan kewajipan dia kepada agama dan dunia.
~ciri-ciri untuk menjadi seseorang yang berjaya ialah kita mesti mempunyai matlamat hidup.tanpa ada matlamat hidup,hidup kita akan seseolah tiada tujuan dan itulah yang menjadi punca kenapa mat rempit mermpit tak sedar diri sampai sekarang..cuba bayangkan jika diorang mempunyai matlamat seperti ingin menadi pelumba motosikal terkenal,confirm jalan raya kat K.L akan sunyi sepi dan takde lagi mat rempit rempuh polis yang selalu berlaku dalam akhbar dan tv..Kemudian kita juga mesti mempunyai pegangan hidup yang kuat..jangan cepat berputus asa dengan segala kegagalan dan berusaha menempa kejayaan.aku menjadikan diri aku sendiri sebagai contoh..di sekolah aku sering mendapat keputusan kurang cemerlang dan aku berusaha terus berusaha dan aku baru tahu yang aku boleh berdiri sama tinggi dengan budak pandai yang lain..kita juga mestilah mempunyai komunikasi yang baik dengan keluarga,rakan2 mahupun masyarakat..itulah ciri2 untuk menjadi “seseorang yang berjaya”
c)What inspires you? Do you have any role models?
~apa yang menjadi inspirasi aku ialah diri aku sendiri serta keluarga.Aku akan besaing dengan diriku sendiri dan kegagalan yang dilakukan akan dijadikan pengajaran serta pedoman,,
~Aku menjadikan ayahku dan mak ku sebagai role model untuk mencapai apa jua cita dan matlamat aku untuk demi kejayaan.mereka telah menunujukkan bahawa usaha yang bersungguh-sungguh akan membuahkan hasil yang mengagumkan.nilah role model aku..
d)Do you have any ambitions? What three ambitions/goals have you set yourself for the next year, the next five years and your life?
~Yes!!of course..tiga cita cita dan matlamat yang aku sasarkan untuk tahun depan,lima tahun depan dan seluruh hidup iaitu
1)aku ingin menjadi manusia yang berakhlak mulia,menunaikan fardhu ain dan kifayah,menghormati ibu bapa,rajin dan lain2
2)aku ingin menjadi akauntan..aku berharap cita-cita aku akan berjaya.Aku berharap mendapat keputusan yang cemerlang dalam SPM 2010 dan berhasrat untuk menjadi mahasiswa di UITM..insyallah dan membuatkan ibu bapa aku berasa bangga kepada aku.
3)mempunyai teman hidup untuk berkongsi perasaan suka dan duka..walaupun masih muda,aku berharap dapat mencari cinta sejati dan itu lah cita-citaku yang ketiga

No comments:

Post a Comment