Saturday, May 22, 2010

Ambition & Success; two different meaning (absolutely)….


Hari ke-3, aku bercerita tentang cita2 dan kejayaan. Cita-cita aku mase kecil dulu adalah doctor, sebabnye mak aku dulu nurse. Keadaan berubah dan sekarang aku mengharap aku boleh jadi seorang engineer, sebabnye abah aku dulu engineer. Such a kid right?? Hehe.. Itu bukan sekadar HARAPAN, tapi disulami dgn USAHA dan TAWAKAL..

My success, tak banyak. Aku bukannye seorang yang aktif kat sekolah dulu. Bukanlah seorang atlet mahupun wakil2 sekolah dalam acara syarahan, nasyeed or whatever like that. Mungkin x de bakat ataupun aku malas nak mencube dan mungkin juga minat aku bukn kat situ.. tapi kalau ditanya tentang kejayaan akademik, banyak la.. boleh dikatakan aku antara pelajar harapan sekolahla.

Aku sekolah rendah di sekolah kampung, namenye Sek Ren. Keb Tun Dr Ismail, Kg Tebuk Pulai. Sebelum batch aku, x de sorang pun pelajar sekolah tu dapat 5A UPSR. Batch aku la batch pertama yang menggapainye.. satu kejayaan..

Aku meneruskan kejayaan akademik aku kat sek menengah dan menjadi pelajar terbaik PMR dan SPM sekolah tahun 2008. Kat matrikulasi, agak tough kerana terlalu banyak persaingan.. aku terus bersaing. Dan trus berjaya.. 3.95 in PNGK.. terlalu syukur aku terhadap Tuhan...

"ORANG YANG BERJAYA" bagi aku adalah orang yang meyeimbangkan keadaan die dari segi AKADEMIK, SOSIAL dan ROHANI(spirit).. mungkin dia bukanla yang terbaik pada semua bidang tu tapi sekurang-kurangnye die boleh balance all the factor.. BUKAN SENANG nak balance ketiga2 tu. Kadang2 ade yang hebat akademik tapi sgt kurang sosialnye, ade yang sosial nye hebat tapi kerohanian nye tidak dijaga. Jadi bagi aku, sape2 yang dapat balance tiga2 tu memang berjaya la orangnye.. contoh2 orang yang berjaya bagi aku adalah my prophet Muhammad S.A.W and Khulafah Ar-rasyidin dan sorang lagi Umar Abd Aziz, seorang khalifah hebat dari zaman umayyah... dan bagi zaman sekarang.. i admire Mahmoud Ahmadinejad.

What INSPIRES me?? Banyak.. tapi selalunye kejayaan orang lain yang membuatkan aku semakin berSEMANGAT. Memang aku jealous tgk kejayaan orang lain, tapi bukannye dengki. Jadi aku selalu motivasi diri ini utk menjadi lebih baik lagi. Pabila tgk member2 semuanye hebat2 belaka.. tu yang mebakar semangat utk trus maju demi diri sendiri. And my role model... of course my parent.. other than that, Tun Dr. Mahathir, former PM and Malaysian genius. Aku jugak suke ambil quote2 orang lain untuk membakar semangat jati diri ini.. Antara quote yang aku suke...

"The greatest measure of a man is not in the way he handles times of comfort BUT in the way he rises with controversy and challenge"

- Martin Luther Kings-

Perancangan jangka panjang (long term plan).. mestila berjaya dalam pelajaran, pastu dapat kerja yang best.. then married and build happy family... aku x suke life yang complicated ni.. so, i will be myself until the end and make this life simplest as possible.. =)..

Day 3: Ambition & Success (completed)

No comments:

Post a Comment