Saturday, May 22, 2010

Going Online





Nilah topic kesukaan aku.

a)How many hours do you go online everyday? What do you usually do in the online world?

~online ye..kalau tak silap,aku online hampir 5 jam-8jam setiap hari..tapi jika aku tak online tu maknanya broadband aku rosak la..haha.. ~apa yang aku selalu buat dalam dunia online??aku selalu bukak myspace,twitter,facebook,friendster,youtube dan main games online(sdo,counter strike) untuk tujuan hiburan dan aku akan mencari maklumat seperti gossip artis,isu-isu semasa dan yang paling penting sekali “ilmu”..contohnya,aku tak perlu beli buku lagi jika hendak buat karangan sebab di internet aku dapat semua maklumat yang aku hendaki berserta dengan bukti.ia .sememangnya nadi kehidupan aku sejak aku diperkenalkan..dengan“dunia yang tiada batasan.”




b)When you go online and interact with other users, do you use any nickname/alias profiles online? Tell us why you use it or don’t use it.


~aku selalu menggunakan nickname aku sendiri seperti “amirulz” atau “isz”...ini bagi seseorang mengenali aku dengan lebih lanjut lagi.Aku suka gunakkan sebab aku tak perlu menyamar sapa diri aku sebenarnya dan ingin memberitahu sapa diri aku sebenarnya.


c)Have you become good friends with people you first met online? Tell us stories of how you make friends in the online world. How do you know whether to trust them or not?


~Kawan baik?Aku tak menafikan kadang2 aku terus menjadi kawan baik seseorang yang baru aku jumpa..aku selalu menggunakan facebook ataupun myspace untuk mencari kawan dan aku akan bertanya khabar dengan “hai”..mungkin dengan “hai”menyebabkan orang percaya dengan aku dan penulisan aku melalui mesej atau comment membuatkan orang tertarik dan ingin berkawan dengan aku.bagaimana aku boleh percaya mereka atau tidak..aku selalu berhati-hati akan hal ini bagi mengelakkan hal yang tidak diingini berlaku.aku akan meyemak latar belakang mereka berpandukan profile mereka dan cara penulisan mereka..ini membuktikan sama ada mereka ikhlas berkawan ataupun ada“udang di sebalik mee”.
d)Tell us if your parents monitor what you access online? Is it effective, or do you know ways around the controls? What do your parents think about you going online all the time?


~terus terang aku katakan yang keluarga aku sentiasa memerhatikan apa yang aku bukak atau buat..ianya sangat berkesan kerana dapat mengawal aku daripada menyalahgunakan internet yang berlaku sejak akhir-akhir ini..seperti yang kita tahu internet banyak memberi maklumat yang bagus dan tidak bagus dan yang tidak bagus itulah yang menjadi penyebab penyalahgunaan internet..aku selalu ke cyber cafe untuk mencari games dan information untuk kerja khusus aku dan kebanyakan mereka yang aku jumpa akan membuka laman web yang tidak senonoh dan ditambah pulak pengurus cyber café itu sendiri tidak peduli akan masalah moral ini..ikutkan hati nak sound je budak tu,tapi risau gak nanti jadi apa2 kat aku,sapa yang susah,aku jugak yang susah..Keluarga aku tahu aku suka surf internet dan aku surf hanya untuk perkara yang bermanfaat.jika aku online terlalu lama,,keluarga aku memberi teguran untuk menyambung di hari yang lain pula..




e)Do you think the online world has made you to become more disconnected with your friends?


~sama sekali tidak betul...aku akui dunia internet sangat best dan menyeronokkan tetapi berbeza dengan rakan2 aku..ia tidak pernah sesekali memutuskan perhubungan kami sebagai kawan..sesiapa yang yang memutuskan persahabatan atau tidak berhubung dengan raka2 lagi disebabkan internet,terus terang aku cakap yang dia tu obsess serta hilang akal.Dunia online banyak membantu aku dan banyak member aku peluang untuk menyuarakan pendapat.

No comments:

Post a Comment