Tuesday, May 25, 2010

Jaringan Sosial

Telefon bimbit : digunakan untuk hal yang peribadi (hal yang tidak enak apabila diketahui orang!)
Internet (facebook, twitter dan lain-lain) : digunakan untuk diketahui seluruh dunia!

Tiada masalah bagi saya untuk menggunakan kedua-duanya namun suatu benda sahaja yang meng'masalah'kan perkara ini; kredit telefon bimbit prabayar. Kebanyakan remaja sekarang (termasuk saya) menggunakan telefon bimbit yang prabayar dan semestinya dengan menggunakan telefon bimbit sebagai alat perantaraan bakal 'mengikis' poket kami. Oleh itu, apabila poket 'tebal', saya rela untuk menggunakan telefon bimbit melainkan poket saya sudah terhakis sehingga berlubang.
xxx
Laman sosial 'sepatutnya' memudahkan urusan peribadi saya untuk sentiasa berhubung dengan rakan-rakan walau bagaimanapun perkara ini akan menjadi sebaliknya apabila banyak masa dihabiskan di hadapan komputer riba ini sehingga perkara lain tidak terurus. Maka pada tika inilah saya rasa ingin memaki-hamun pereka internet.
xxx
Ketiga-tiganya mudah digunakan!
xxx
Rakan saya tidaklah seramai mana walau bagaimanapun saya perlu mengaku perasaan jelek saya kepada mereka yang menambah walaupun tidak mengenali. Lebih teruk lagi, mereka tidak mencuba langsung! Kalau nak diikutkan, cuma rakan-rakan yang selalu berjumpa dengan saya sahaja yang akan bertegur-sapa setiap hari manakala yang lain cuma menjadi pemerhati. Ada juga yang langsung tidak pernah jumpa dan langsung tidak dikenali!
xxx
Saya tidak kisah untuk berjumpa sesiapa sahaja melalui apa cara sekali pun. Melainkan jika yang ingin dijumpai hantu, saya lebih rela jumpa di internet! Bagi saya berjumpa face-to-face lebih susah kerana tiada perantaraan melainkan diri anda sahaja berbanding dengan internet yang mana penulisan anda menjadi perantara.
xxx
Statistik Twitter saya buat masa ini :
  • Followers : 50
  • Following : 44
  • Tweets : 354
Saya follow orang yanga saya kenal dan kebanyakannya yang mengenali saya.

No comments:

Post a Comment