Thursday, May 27, 2010

Penjenamaan Jenama

Ada apa dengan jenama? Jenama selalunya melambangkan identiti barangan tersebut. Identiti ini boleh digambarkan dengan harga, kualiti dan lain-lain. Maka sebagai pengguna jenama memang penting untuk membuat pilihan yang terbaik. Selalunya barangan yang mahal akan mendatangkan kualiti yang baik. Bagi saya pula, saya memakai jenama yang saya percaya dan bukan semata-mata kerana mahal. Jenama pilihan saya selalunya telah menepati ciri-ciri yang saya perlukan. Walau bagaimanapun, ada juga remaja yang memilih jenama semata-mata untuk bersaing dengan rakan mereka. Remaja seperti ini boleh diklasifikasikan sebagai remaja 'tidak mahu tunduk dan tahu untuk menang saja' atau senang cerita; otak dekat lutut.
xxx
Memang tidak boleh disangkal ada saja jenama yang membawa suatu mesej dan pemikiran dalam hasil yang mereka terbitkan. Ada yang membawa mesej pemberontakan, ada juga yang membawa mesej hak asasi manusia dan bermacam-macam lagi. Saya rasa jenama-jenama seperti inilah yang sepatutnya pelaburan yang lebih dibuat. Dengan dana yang disumbangkan, informasi yang dibawa lebih mudah untuk disebarkan dan kualiti produk juga mampu ditingkatkan!
xxx
Peralatan ragbi kegemaran!

Kasut kegemaran!

Memang tidak boleh disangkal dan dielakkan, kedua-dua jenama di atas memang menjanjikan kualiti terbaik dari segi kualiti dan fizikal. 
xxx


Saya rasa saya tidak perlu menerangkan mengapa saya meminati kedua-dua iklan tersebut; jawapannya anda sendiri boleh fikirkan.
xxx
Barangan yang malu untuk dijadikan kaitan? Ada! Barangan wanita!
xxx
Saya pernah disuruh oleh agensi-agensi dan rakan-rakan untuk memboikot sesetengah barangan dari sesuatu negara. Maka saya pun mengikut kata mereka namun ternyata memang susah (barangan tersebut memang barangan yang sedap dan baik!). Maka lama-kelamaan saya cuba mengurangkan pembelian terhadap barangan tersebut dan saya telah menukar niat saya sebelum ini (agama) kepada niat untuk menolong umat manusia dalam kesusahan.
xxx
Seperti yang kita sedia maklum, dalam arus globalisasi dunia yang kian rancak ini, informasi mengenai jenama dan produk memang mudah dicari. Kebanyakan produk dan jenama kini bijak mempromosikan barangan mereka di internet dan media massa maka pengguna seperti saya ini semestinya akan mendapat informasi daripada sana. Walau bagaimanapun saya akan cuba mengelak menggunakan sumber tengah untuk mendapatkan maklumat untuk mengelakkan kekeliruan. Cara terbaik; cari sumber tulen!

No comments:

Post a Comment