Wednesday, May 19, 2010

R O J A K


kenapa rojak?
Malaysia lah
yarhh
"rojak yang sedap"
the recipe are
Malay
Indian
Chinese
Many more
itu yang buat
Malaysia
"SEDAP"

"sedap" yang dimaksudkan ialah harmoni,aman and yet and so colourful.
macam rojak.sebab tu lah bahasa saya pn macam rojak.
*ahhhhh.beautiful malaysia
pertama-tama nak susun jari minta maaf if ada yang terase kerana saya akan.
represent myself as "aku" in this blog.
bukan berniat being rude. just lebih selesa mengekspresikan pendapat dan perasaan
dengan "aku".minta maaf.jutajuta.
*tunduk.

macam Shah Rukh Khan cakap dalam filem My Name Is Khan.
"My name is Khan.and i'm not the terrorist."
so my name is Zaki Arif bin Ahamad and i'm not the terrorist.
eh mestilah saya Malaysian lah.mestilah bukan terrorist.
i am a free will Malaysian youth.yeargggghhh!
currently studying and live in Kampung Medan,Klang.
my friend use to call me Keq.kenapa Keq?.itu tak penting.
yang penting.
Lets shout our real voices youth!:)

what's the best thing about being youth today?
do you think the future is bright,
for your generation or do you think
the future is something to worry about

apa yang menarik bila jadi youth sekarang. kita tak perlu angkat senjata atau batu untuk baling
kat muka penjajah.itu yang paling menarik.
bukan apa. kita lahir je semua benda da terhidang depan mata.
cuma it's up to us. antara nak corak kain putih tu dengan corak menarik atau tahi dan lumpur.
tapi apa yang lagi menarik sekarang.kotor mana pun kain. kita ada Breeze!,Daia!or whatever.
maksud saya.pasti ada ruang untuk berubah menjadi lebih elok.
"the largest room in the world is the room for improvent"
Segala benda kini boleh di akses dihujung jari je.
internet meluaskan lagi otak kita untuk menjadi lebih kreatif and inovatif.
youth for nation.so with the creativity and innovative.
Malaysia is one step forward the top of the top at the middle of the world.

masa depan pasti cerah dengan pembangunan bagai kat dunia ni.
especially Malaysia yang sekarang membangun pesat.
aku sangat bersyukur sebab kehidupan sekolah menengah aku dihabiskan
di boarding school.
and hey.siapa kata boarding school sucks.
dah mengajar aku erti kehidupan sebenar.and how to be the real "orang".
juga dah bukak mata aku tentang masa depan.
tidak bermaksud pelajar di sekolah biasa tidak menjadi orang.
i must admit. mereka lagi pandai berdikari.dan survive dalam hidup.
kami ada lebih.mereka ada lebih.

tiada apa yang kita patut takut dengan masa depan kecuali satu.
diri kita sendiri.
tak mungkin akan ada terminator atau pun robot yang akan serang kita.
it's all about ourself.
dengan apa yang terhidang depan mata kita sekarang.
kita mesti mencari peluang yang ada. dan ingat bukan peluang mencari kita.
banyak bidang yang disediakan kini.study itu priority.
siapa kata jadi artis senang. pelakon pun buat homework.apatah lagi kita.
nothing in this world is easy.everything needs effort.
so we must unite to make sure.
ourself will be success.and so do Malaysia.

do you think youth are rebellious in nature?
do you think youth today rebel like they used before?
do you/have you rebel against anything before?

Syukur dan terima kasih sebab aku lahir di Malaysia.
orang Malaysia ada stail sendiri kalau nak against something.bukan lah merusuh.
macam orang gila.baling tu baling ni.rosakkan persekitaran.itu bukan stail Malaysia ok.
kalau ada Malaysian yang terfikir nak buat camtu.stop dreaming dude!.
kalau dulu youth membantah dengan ceramah sana sini,buat artikel.
dengan ada teknologi kini.just online post it to orang yang bertanggungjawab.
aku juga pernah membantah sistem yang telah dibuat oleh sekolah aku dulu berkenaan disiplin.
kami act smart.tidak terburu buru.oleh sebab telah dipersetujui ramai.
kami membuat surat bantahan dan mendapatkan tandatangan ramai dan
terus hantar ke pentadbiran sekolah.
ada ke patut?seorang junior mencuri.dan sekumpulan senior ambil tindakan ringan terhadap
junior ini.
tetapi junior ini tidak diambil tindakan kerana dia anak Timbalan Pengerusi PIBG lah konon.
and yet senior yang diambil tindakan.so politik.
finally the truth revelead.yargghhh!

and one thing that rebellious take place in every youths is.
MALAYSIA'S POLITICAL ISSUES.durrrrrrrrrrhhhh
yet aku terima kasih dengan kesenangan ini.
but please.stop all the nonsences.
sampai cikgu dan imam2 pn terbawak2.
ape dah jadi?tak best lah macam ni.
ade pernah my friends sampai ade yang perang mulut.
tentang apa?politic...durhhhhh.
i'm begging please stop all this craps.
sangatsangat mengganggu ok.
saya nak tengok berita sebab nak pengetahuan am.
nak baca paper sebab nak tambah ilmu.
nak lepak kedai kopi sebab rehatkan minda.
tapi apa yang kita dengar,lihat dan dengar?
please.....stop.
*melutut.

do you think youth today have easier or harder life
than our parent's generation?

Setuju sangatsangat.kehidupan mereka lagi susah.
nak tahu apa yang menarik?
20 tahun lagi.generasi akan datang akan cakap benda sama.
masa berubah.begitu juga kesenangan dan teknologi.
dulu tengok wayang 50 sen je mama aku cerita.hehe
hari ini?sama mahal macam masuk tandas.durhhhh.
tapi kotor jugak.
dan jangan terkejut juga satu hari nanti.
budak sekolah rendah merengek-rengek minta duit belanja sekolah.
*maaaakkk!semalam bagi 50ringgit bagi la lebih sikit hari ni.same jek hari2....

what is your biggest fear in the world?
other than death.

i surely fear the letter A. beacuse it is the third letter in death.
haha.kidding.
first. surely i must fear to our God.
and second i most fear is.
Zaki Arif bin Ahamad.
yarhhh.sbab nama aku ada 'bin'.
OMG!i am related to Osama bin Laden.
hahahahahahahahahhaha!kidding again.
sarcastic huh.of course.

bukan aku je.semua youth patut ade rase yang same.
fear to themself.
sebab diri kita yang akan tentukan diri kita sendiri.
bukan orang lain.
dan diri kita juga yang akan menggerakkan orang lain
dengan cara menasihati dan memberi semangat.

what makes you happy?

Ok.things that make me happy are.
first:semua ahli keluarga aku berkumpul dan tengok berita sama2 sambil minum air panas.
*good time.gooooooooooood time.
second:watching movie.dan lagi happy kalau marathon movies.wooooohhhooooo.
ikot mood lah.kalau ramai2 lagi best.tapi kalau rasa cam nak layan sorang2.so sorang2 lah.hehe.
third:duit.duit.duit.duit.
semua orang akan cakap camni.
lastly:i achieve my dream as pilot.sekaligus ubah nasib family saya.dan dapat melunaskan impian saya untuk mengemudi kapal terbang dan kembara seluruh dunia.amin.

what has been the most difficult hurdle you have overcome in your life?
what did this experience teach you.

halangan yang paling sukar aku hadapi ialah bila Arwah Ahamad bin Ali hilang dalam hidup aku.
ya.amat sukar. kehilangan beliau time2 aku amat2 memerlukan dia.my PMR is on that year.
keluarga aku juga hilang satu sumber kasih sayang dan pendapatan.tspi nak buat camne.
kata2 yang menguatkan aku;
"everything happens for a reason".
memang betul.kehilangan tu mengajar aku menjadi lebih kuat dan berdikari.
aku berjaya juga dalam PMR aku.
tapi halangan lain pulak datang.
keputusan SPM aku kurang memuaskan.tapi bila fikir balik.i must prove something to my mom and behalf on kehilangan beliau.
aku mesti teruskan.ya.aku akan menjadi pilot satu hari nanti.pasti.

family or friends?
which is more important?
have you ever experienced to choice
between family or friends?

family comes first dan barulah friends.
kadang2 kene pilih kawan jugak for some reason.
but yet family comes first.
ya memang betul feeling enjoy dengan kawan lain dengan family.
tapi bila enjoy dengan kawan.make sure.
always give notification to your family.
sedangkan facebook yang takde otak boleh bagi notification dengan pantas.
kita ada otak kan.why dont'cha?haha.
itulah sebabnya even kita utamakan kawan lebih banyak.
cara itulah yang mletakkan family kita first.
untuk keselamatan kita jugak.

pernah sekali aku nak pergi trip dengan kawan2
yang aku tunggu2 dan tak boleh dilepaskan lah.
tapi my family kene balik kampung.
bukan senang dapat peluang pegi trip tu.so pergilah trip.
balik kampung next time boleh.
*in this case jek ok!.
tapi along my journey.i put my family first by
giving them notification about me.
and jangan lupa.souvenir!

tell more about yourself

aku rasa bebelan and cara aku jawab soalan kt atas ni.
sedikit sebanyak menerangkan tentang diri aku.
i am good in english but.
akulebih suka tulis rojak style.We're Malaysian Lah!
untuk lebih ekspresi.aku suka tulis dalam bahasa melayu.
lebih ekspresif orang kata.

aku anak ke empat.dari empat orang adik beradik.
*cakap lah bongsu senang.
my only lifetime dream is to be a Commercial Pilot.
tapi kewangan family membataskan buat masa ni.
tapi ada cara.aku akan usaha!yearggggggg!
aku suka perjalanan hidup aku sampai sekarang.
dilahirkan dan dibesarkan di bandar Kuala Lumpur.
di berikan pelajaran di kampung.Kampung Medan.
kemudian diberi lanjutan pelajaran di
Sekolah Menengah Sains Kuala Selangor.
dan diberi pendedahan dunia sebenar di UiTM Dungun.
so i've a lot of experiences.tapi i want more.
i like watching movies.hangout with friends.
alangkah indah kalau aku dapat kembara seluruh dunia bila jadi pilot nanti.
nak sangat Bungee jumping.pleaseeeeeeeee..:)
dan satu benda menarik tentang aku.
"aku nak jadi pilot.
tapi aku tak pernah naik kapal terbang.
bila aku dongak
kelangit dan nampak
kapal terbang.
aku tidak bercita-cita
untuk berada didalam
sebagai
penumpang mewah bagai.
aku bercita cita
untuk mengemudinya."

thanks Youthsays sebab bagi peluang aku bersuara.:)

with love and smile
zakiarifahamad






2 comments:

  1. A friend of mine, Athirah Rosli (I called her Titi) said, she knows you. You're her junior in school, I think. :) Btw, I'm Anis Safiah. Selamat berkenalan! :)

    ReplyDelete
  2. patotlah ak tgk sume entri rojak je..lol
    as friend..ak akn support yg full nyer d blakang...ingat...you're not alone..=)

    ReplyDelete