Tuesday, May 25, 2010

Social Networking






a)What communication medium (SMS, Instant Messenger, Phone, Twitter, Facebook), do you and your friends use the most to communicate through and why? What are the positives and negatives of each?
~aku berhubung dengan rakan-rakan aku menggunakan menggunakan medium komunikasi iaitu henpon,sms, dan facebook..inilah alat komunikasi yang paling diguna pakai oleh aku dan aku rase hampir semua yang sebaya dengan aku akan mengatakan perkara yang sama jugak.aku menggunakan kemudahan ini untuk memberitahu perkara penting seperti kenduri kawin,kerja umah dan kadang kala menghubungi orang tersayang..hehe.ini sebab kemudahan komunikasi ini paling senang dan mudah untuk digunakkan.contohnya,sms paling menjadi keutamaan sebab menjimatkan kos serta cepat untuk menyampaikan sesuatu perkara.kalau dulu begitu susah sebab kene tulis pakai surat ataupun telegram.tapi sekarang sms je.kalau susah2 nak sms call guna henpon.kalau takde henpon chat guna facebook..kan senang
~kebaikan kemudahan facebook,henpon dan sms..yang pertama sekali dia menjimatkan kos perjalanan untuk menyampaikan sesuatu maklumat.kemudian kalau henpon,ia mudah dibawa kemana-mana sahaja sebab ia kecil.selain itu,ia menyebarkan sesuatu maklumat dengan cepat..sekejap je..
~keburukan kemudahan komunikasi ni ialah ia mudah melekakan pengguna,seperti aku jugak..main chat melalui facebook menjimatkan kos kerana ia percuma tetapi ia akan melekakan jika terlalu lama bermain chat..bahaya tau..kalu main sms melalui henpon juga bahaya kerana penggunaan ibu jari untuk menulis akan menyebabkan urat dan sendi ibu jari akan lenguh dan cedera jika dilakukakan dalam tempoh yang lama...penggunaan henpon untuk bercakap juga ade keburukanya iaitu kita akan mudah mendapt kanser..bahaya giler..banyak lagi keburukannya tapi itu sahaja yang aku dapat bagi.

b)Is social networking sites like Facebook or Twitter making your life better or worse?
~bagi aku,penggunaan facebook dan twitter membuatkan hidup aku lebih senang dan juga susah.kira 50/50 la..sebab apa aku kata senang,aku hanya perlu tekan butang sapa online dan tanya soalan yang aku kehendaki..senang je..lagipun kemudahannya juga percuma..tak perlu susah dating ke rumah tanya keje sekolah ..ia menjimatkan masa aku.tak perlu datang rumah kawan tanya keje sekolah..sebab kalau aku datang tanya keje sekolah,mesti aku lepak 2-3 jam dulu baru balik..aku jugak tak perlu nak topup prepaid sebab nak call orang.hidup aku jugak lebih senang sebab kalau aku nak menambahkan kawan aku,just press button add to friends.simple giler..tak perlu tulis surat nak cari shabat pena..haha..
~hidup aku susah jugak sebab..bila aku chat tanya keje sekolah,ia akan membawa aku ke topic perbualan yang lain hingga membuang masaku begitu sahaja..Facebook mempunyai pengaruh dalam aplikasinya seperti games dan kuiz yang menyebabkan aku leka dengan permainan tersebut.Kalau menggunakan Facebook selalu akan membuatkan anda merasa ketagih untuk bermain lagi.

c)Please list the number of online social networking sites (Facebook, Friendster, Twitter, blog) which ones you are a member of and why you chose to have a profile/account on each of them? What activities do you usually do when you are social networking sites?
~aku punya social networking ada tiga je iaitu
1)myspace
2)facebook
3)friendster
~sebab aku membuat akaun untuk ketiga-tiga social networking adalah kerana aku ingin mencari ramai kawan..keduanya,aku ingin menimba pengetahuan dari segi budaya dan agama daripada kawan yang aku dapat.seterusnya aku dapat mengetahui sesuatu maklumat dengan cepat berkaitan dengan sekolah,macam keje sekolah kerana kebanyakan rakan-rakan aku adalah dari sekolah yang sama.
~aktiviti yang aku lakukan semasa di laman web social ialah aku akan bermain mesej dengan kawan2 aku..memberikan komen tentang gambar mereka.jika di dalam facebook,aku akan bermain permainan yang disediakan dalam facebook dan kuiznya yang menarik.Bukan apa,klau main kuiz ade manfaatnya jgk daripada asyik berchatting je kan..


d)How many Facebook/Friendster/MySpace/Twitter friends do you have? Who are these people? How many of these do you consider ‘close friends’? How many of them have you not meet before?
~Anggaran kawan saya ialah dalam
1)250-300 dalam myspace
2)150-200 kawan dalam facebook.
.mereka kebanyakanya ialah kawan-kawan serta keluarga..dalam myspace hanya 5 orang sahaja dianggap kawan baik dan selebihnya hanya kawan dan dalam facebook,hanya 10 kawan baik..mereka ialah kawan sekolah aku..terlalu ramai orang yang menjadi kawan aku dalam myspace dan facebook ...tapi dalam byk2 tu..semuanya aku tak jumpe lagi...


e)Do you prefer to meet people for the first time online or face-to-face? Why?
~aku lebih suka jika berkenalan secara online dahulu untuk kenal dengan lebih lanjut…tetapi sekarang tidak lagi kerana aku terbaca cerita yang mengatakan seseorang mati disebabkan facebook,dengar berita mcm 2 cuak la jugak....so dengan itu aku prefer untuk face to face la..ia mengelakkan perkara yang tidak dingini serta dapat mengetahui seseorang tu dengan lebih tepat dan betul.faham2 je lah.sesetengah orang bercakap bohong dan suka menyamar untuk berkawan.

f)Do you have Twitter? If yes, how many followers do you currently have? Who do you follow?
Ada..follower ade 5 orang je...itu pun sebab tak bergiat secara aktif..aku lebih prefer kepada facebook dan myspace.bila aku aktif dalam twitter ,,aku akan follow artis-artis sebab aku suka sangat dengar artis punya gossip..haha..

No comments:

Post a Comment