Sunday, May 23, 2010

Work is needed.. but money? What for??



Salam... Aku suke tajuk hari ni.. Pekerjaan dan Duit.. Apabila ditanye kepentingan duit bagi aku, aku akan jawab ‘duit adalah satu keperluan’, dan duit bukanla segala-galanye. Aku datang dari keluarga yang sederhana, bukan la keluarga yang kaya mahupun terlalu miskin. Average la.. so, kadang2 aku tension jugak bila x de duit ni. Bila aku terfikir pasal nak cari duit bnyk2, aku akan igt kata2 ustaz aku:

“Kite ni manusia, sebaik2 ciptaan. Duit pulak ciptaan manusia. Kenapa kite nak takut bile x de duit?? Kenapa kena takut dengan ciptaan kite sendiri?? So, jangan la kalah dengan duit.. rezeki akan datang kepada setiap orang dan Tuhan itu Maha Adil”

I get money from my parent.. not like allowance but.. how to say... senang kate, bila aku mintak insyaAllah, parent bagi la.. tapi aku bukan jenis yang suke perabis duit diorang. Kalau dah terdesak sangat baru la mintak kat diorang. Segan la aku nak mintak duit kat diorang. I rather mintak kat kakak2 than my parent self. Kadang2 diorang bagi sendiri tanpa diminta. Dan aku pun bukanla orang yang suke gune duit. Kalau boleh jimat, aku jimat..

Tentang job... aku x pernah kerja lagi. Mungkin mengerjakan kebun abah aku la job aku. Tak pernah lagi kerja dengan orang dan makan gaji.. hehe.. Kerja kat kebun tu is more comfortable for me than other place.. hehe.. berjiwa petani la katanye..

Bile tgk keadaan sekarang, ramai belia Malaysia menganggur. Faktornye, diorang x nak buat kerja yang x setaraf dgn kelulusan diorang. Lagi satu, bila majikan nak ambik pekerja tempatan, diorang kene ade KWSP dan macam2 lagi la.. LECEH.. lagi senang amik pekerja asing dan menyebabkan lambakan orang asing dan jenayah yang dibuat oleh orang asing. Tu la masalah utama yang perlu ditangani.

Current economy.. aku x amik tau sangat..(walaupun abah aku main saham).. yang aku tau Greece menghadapi krisis kewangan, Chelsea FC mengalami kerugian pada tahun ni dan Arsenal adalah kelab yang paling tinggi profit pada musim ni.. effect untuk kami sekeluarga.. mungkin ade la sikit.. tapi kami mengamalkan amalan mulia berjimat cermat. So, current economy x la memberi effect yang banyak terhadap kami. Masa hadapan kite x tau lagi.. mungkin economy akan pulih kembali, atau semakin teruk. So, semua tu kite akan fikir akan datang la.. hehe

Coolest job bagi aku..

1. Manager Kelab Bola Sepak ==> seronok tgk diorang susun pemain, rangka strategi, kalau menang piala lagi syok!!!

2. CEO Sebuah Syarikat Besar ==> apa kerja seorang CEO selain dari sign agreement dan pecat pekerja.. hehe

3. Cikgu ==> tanpa cikgu sape la kite.. walaupun x glamor, tapi akan diingati seumor hidup..

Least Coolest..

1. Orang bawahan ==> x kisah la orang bawahan ape pun.. seseorang tu mesti x kan suke jadi orang bawahan.. hehe..

~Everybody has their own future~

Day 4 : Work and Money (Completed)

No comments:

Post a Comment