Friday, May 21, 2010

Youth ; Waktu paling berharga yang dikurniakan Tuhan..

Salam semua..
For Introduction... name aku Syamim.. umor 18 tahun.. baru abis matrikulasi… tengah tggu panggilan universiti.. hidup dan duduk kat sabak bernam, selangor.. paling muda diantara 4 orang adik-beradik.. seorang yang periang.. orang kate aku ni humourious.. make blogging as the hobby.. and thanks to youthsays.com for giving me this opportunity.. thanks a lot…


Okey, about this topic.. YOUTH AND ME.. ape tu belia?? Menurut youthsays mereka dikalangan 15 – 35 tahun dipanggil belia.. Bagi aku.. sape2 rase die x tua lagi, itula belia namenye..

Belia kini, ape yang best jadi belia zaman sekarang. Jadi kena la tanye the elders.. selepas menyoal siasat, baru aku tau belia kini memang hidup senang. Sangat senang. Nak ape je, mesti mak bapak bagi..lagipun kemudahan yang ade utk belia mase kini terlalu byk.. nak blajar tinggi2, nak kerja, nak jadi kaye-raye, sume boleh, yang penting ade usaha.. tapi masih ade yang x bersyukur tu.. kufur nikmat betul..
Oleh kerana terlalu banyak kemudahan dan peluang yang kerajaan or sape2 je bagi, belia sekarang x perlu takut dgn mase depan. The future is in our hands. Kalau x nak buat yang ini, kite boleh buat bende lain. Yang penting, be creative..

gambar hiasan

PEMBERONTAKAN, REBELLIOUS.. perkara biase.. bila seseorang kanak2 berubah menjadi remaja. Mereka akan menghadapi perubahan.. same ade mendadak atau x.. tu yang kite kena control sendiri.. bagi mereka yang baru berubah jadi remaja.. mereka inginkan kebebasan, freedom (mungkin) dan x mahu terkongkong.. itula yang menyebabkan rebellious.. yup.. aku pun menghadapi perkara yang same. Aku x suke disuruh melainkan aku betul2 nak buat perkara tu. Tapi aku melawan x la kuat sangat.. jadi, aku berjaya (kot) untuk control tahap ke-rebellious-an tu.. hehe.. x elok melawan mak bapak, x cium bau syurga nanti..



The BIGGEST FEAR... mmm... FUTURE.. maybe. Tapi aku bukan takut sangat.. oleh kerana kita x tau ape yang berlaku nanti. Tu yang membuatkan aku rase takut sikit, tapi kalau dah prepare semua.. Insya ALLAH i can against that fear...


What make me happy?.. LOVE. Perasaan SAYANG yang buat aku happy sampai sekarang. X kira la cinta dari ibu bapa, family, jiran2, member2.. sume tu memberikan makne yang penting utk aku hidup.. perasaan sayang aku kat orang lain pun buat aku happy gak.. sebagai contoh.. Chelsea menang EPL aritu membuatkan aku gembira sekali sebab aku fan Chelsea.. hope Netherland can win World cup la to make me more happy… hehe.. Oh.. one more thing that can make me happy is bila aku dapat mencapai matlamat aku.. tu yang buat aku happy sangat…

DIFFICULT HURDLES?? Examination la.. x de yang complicated pun.. x kisah la exam ape pun, walhal exam amik lesen L pun jadi halangan yang susah jugak tau.. tapi Alhamdulillah.. aku dapat menghadapinye dengan tenang.. dan yang terbaru aku dapat keputusan cemerlang dalam exam for matriculation aritu.. thanks God..

Friends or family.. sometimes aku choose friends, sometime family.. tgk keadaan la.. Ada satu ketika dimana aku dapat offer dari sekolah asrama penuh terkemuka kat Malaysia ni untuk kemasukan form 4.. family aku suruh aku pergi sekolah tu.. lagipun sekolah tu memang impian aku pun.. tapi kawan2 aku mengharap aku stay kat sekolah lame yang kurang glamornye.. aku pun berfikir.. berfikir.. dan berfikir.. akhirnye, aku amik decision untuk stay kat sekolah lame.. dan hasilnye.. aku gembira (sangat) bersama diorang dan sampai sekarang kitorang boleh hangout same2.. dan aku boleh terus berjaya kat sekolah tu… untuk kes ni memang friends is more importance than others..

~Life is so hard, but it worthful~


Day 1 : Youth Today (About Youth and You) (Completed)

No comments:

Post a Comment